محل تبلیغات شما

  ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی برای گروه های زیادی از افراد جامعه دارای اهمیت است و خیلی ها علاقه دارند درس خواندن پشت میزهای کلاس های دانشگاه را نیز تجربه کنند. اما شرایط و محدودیت های وجود دارد که باعث می شود هر کسی نتواند این تجربه شیرین را کسب کند. در این میان کسانی که از انگیزه قوی تری برخوردار هستند سر از دانشگاه در می آورند. البته در شکل های مختلف دانشگاهی از دولتی گرفته تا دانشگاه آزاد، پیام نور، جامع علمی کاربردی و برخی دیگر از دانشگاه و دانشکده های دیگر ایرانی و خارجی .

میزان معلومات، توانایی های فکری، وضعیت اشتغال و شرایط اقتصادی از فاکتورهای هستند که دانشگاه محل تحصیل افراد را تعیین می کنند. دانشگاه هم مثل تمام پدیدهای اجتماعی فراز و نشیب های خود را دارد و امکان دارد از مسیر و هدف اصلی خود منحرف شود. تبدیل شدن دانشگاه ها به کارخانه های تولید مدرک در پی بالا گرفتن تب مدرک گرایی رخ داد و هنوز نظام آموزش دانشگاهی در حال دست و پنجه نرم کردن با این حریف قوی هیکل است که از شگردهای پیچیده ای هم در مبارزه استفاده می کند.

یکی از مصیبت های که مدرک گرایی به بار آورده، تزریق تعداد انبوهی تحصیل کرده دانشگاهی به جامعه است که مدرک دارند ولی مهارت ندارند. توجه بیش اندازه به مدرک تحصیلی در جذب نیرو و استخدام و همچنین ارتقاء جایگاه شغلی و نداشتن یک الگوی علمی و درست در این خصوص موجب شد تقاضا برای ادامه تحصیل به نحوه چشمگیری افزایش یابد و این خود موجب تشدید وضعیت یاد شده گردید.

یکی از راهکارهای اتخاذ شده برای اصلاح و کنترل اوضاع نا به سامان موجود تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بود که با هدف آموزش مهارت محور پا به میدان تحصیلات دانشگاهی گذاشت. اما دیری نگذشت که خیل شاغلان برای استفاده از مزایای شغلی حاصل از ارتقاء مدرک تحصیلی، دانشگاه جامع علمی کاربردی را برای این منظور انتخاب کردند. با این ترتیب معادله مجهول تر شد.

 از طرفی ادامه تحصیل هم یک حق شهروندی محسوب می شود و محدودیتی هم برای آن در سنین مختلف وجود ندارد. و هم قرار است که دانشگاه محل آموزش حرفه ای و کسب مهارت باشد تا جامعه از این طریق بتواند نیازهای متنوع و پیچیده خود را تامین کند. با این ترتیب لازم می نماید تدابیری اتخاذ شود تا این هدف تحقق یابد. یکی از این تدابیر گنجاندن درس کار بینی در واحدهای درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است.

 

 هیات وزیران در مورخ 01/08/90 آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری را مصوب و مقرر نمود که دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان رکن اصلی این نظام آموزش عالی مهارت و فناوری است. در این آیین نامه آموزش مهارت محور متناسب با نیازهای شغلی و مبتنی بر دانش، ارتقای شغلی و حرفه ای مطابق با فناوری روز، افزایش بهره وری آموزشی تعریف شده است. شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تصویب شیوه نامه اجرایی آن واحد های دانشگاهی خود را موظف به انجام مراحل این درس نمود.

اهداف درس کار بینی

1) آشنایی با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی
2) آشنایی با محیط واقعی کار، روند جریان کار و فعالیت های منجر به تولید یا ارایه خدمات
3) آشنایی با جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی
4) آشنایی با موضوعات و مسایل شغل مورد نظر مانند: ایمنی، سختی و پیچیدگی کار
5) آشنایی با مؤلفه های مختلف محیط واقعی کار مانند: فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
6) آشنایی با شایستگی های مور نیاز برای احراز شغل مورد نظر
7) ارتقاء انگیزه دانشجو برای فعالیت در حوزه شغل مرتبط با رشته تحصیلی و تحول آفرینی در آن از طریق آشنایی با مزایا و امتیازات حوزه شغلی

آنچه در این راستا اهمیت دارد، بحث اجرای درست این مصوبه است. اگر سه ضلع: دانشگاه، استاد، دانشجو هر کدام وظایف خود را به درستی انجام دهند، در آینده نزدیک شاهد ثمرات مثبت این رویکرد در نظام آموزشی خواهیم بود.

  ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی برای گروه های زیادی از افراد جامعه دارای اهمیت است و خیلی ها علاقه دارند درس خواندن پشت میزهای کلاس های دانشگاه را نیز تجربه کنند. اما شرایط و محدودیت های وجود دارد که باعث می شود هر کسی نتواند این تجربه شیرین را کسب کند. در این میان کسانی که از انگیزه قوی تری برخوردار هستند سر از دانشگاه در می آورند. البته در شکل های مختلف دانشگاهی از دولتی گرفته تا دانشگاه آزاد، پیام نور، جامع علمی کاربردی و برخی دیگر از دانشگاه و دانشکده های دیگر ایرانی و خارجی .

میزان معلومات، توانایی های فکری، وضعیت اشتغال و شرایط اقتصادی از فاکتورهای هستند که دانشگاه محل تحصیل افراد را تعیین می کنند. دانشگاه هم مثل تمام پدیدهای اجتماعی فراز و نشیب های خود را دارد و امکان دارد از مسیر و هدف اصلی خود منحرف شود. تبدیل شدن دانشگاه ها به کارخانه های تولید مدرک در پی بالا گرفتن تب مدرک گرایی رخ داد و هنوز نظام آموزش دانشگاهی در حال دست و پنجه نرم کردن با این حریف قوی هیکل است که از شگردهای پیچیده ای هم در مبارزه استفاده می کند.

یکی از مصیبت های که مدرک گرایی به بار آورده، تزریق تعداد انبوهی تحصیل کرده دانشگاهی به جامعه است که مدرک دارند ولی مهارت ندارند. توجه بیش اندازه به مدرک تحصیلی در جذب نیرو و استخدام و همچنین ارتقاء جایگاه شغلی و نداشتن یک الگوی علمی و درست در این خصوص موجب شد تقاضا برای ادامه تحصیل به نحوه چشمگیری افزایش یابد و این خود موجب تشدید وضعیت یاد شده گردید.

یکی از راهکارهای اتخاذ شده برای اصلاح و کنترل اوضاع نا به سامان موجود تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بود که با هدف آموزش مهارت محور پا به میدان تحصیلات دانشگاهی گذاشت. اما دیری نگذشت که خیل شاغلان برای استفاده از مزایای شغلی حاصل از ارتقاء مدرک تحصیلی، دانشگاه جامع علمی کاربردی را برای این منظور انتخاب کردند. با این ترتیب معادله مجهول تر شد.

 از طرفی ادامه تحصیل هم یک حق شهروندی محسوب می شود و محدودیتی هم برای آن در سنین مختلف وجود ندارد. و هم قرار است که دانشگاه محل آموزش حرفه ای و کسب مهارت باشد تا جامعه از این طریق بتواند نیازهای متنوع و پیچیده خود را تامین کند. با این ترتیب لازم می نماید تدابیری اتخاذ شود تا این هدف تحقق یابد. یکی از این تدابیر گنجاندن درس کار بینی در واحدهای درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است.

 

 هیات وزیران در مورخ 01/08/90 آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری را مصوب و مقرر نمود که دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان رکن اصلی این نظام آموزش عالی مهارت و فناوری است. در این آیین نامه آموزش مهارت محور متناسب با نیازهای شغلی و مبتنی بر دانش، ارتقای شغلی و حرفه ای مطابق با فناوری روز، افزایش بهره وری آموزشی تعریف شده است. شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تصویب شیوه نامه اجرایی آن واحد های دانشگاهی خود را موظف به انجام مراحل این درس نمود.

اهداف درس کار بینی

1) آشنایی با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی
2) آشنایی با محیط واقعی کار، روند جریان کار و فعالیت های منجر به تولید یا ارایه خدمات
3) آشنایی با جایگاه شغلی مورد نظر و نقش آن در ماموریت آن حوزه شغلی
4) آشنایی با موضوعات و مسایل شغل مورد نظر مانند: ایمنی، سختی و پیچیدگی کار
5) آشنایی با مؤلفه های مختلف محیط واقعی کار مانند: فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
6) آشنایی با شایستگی های مور نیاز برای احراز شغل مورد نظر
7) ارتقاء انگیزه دانشجو برای فعالیت در حوزه شغل مرتبط با رشته تحصیلی و تحول آفرینی در آن از طریق آشنایی با مزایا و امتیازات حوزه شغلی

آنچه در این راستا اهمیت دارد، بحث اجرای درست این مصوبه است. اگر سه ضلع: دانشگاه، استاد، دانشجو هر کدام وظایف خود را به درستی انجام دهند، در آینده نزدیک شاهد ثمرات مثبت این رویکرد در نظام آموزشی خواهیم بود.

مراحل سخنوری: / ابراهیم علی پور

نگاه اجمالی بر درس کاربینی / ابراهیم علی پور

علل ناکامی دانشگاه جامع علمی کاربردی در رسیدن به اهداف خود

های ,دانشگاه ,آشنایی ,علمی ,آموزش ,مهارت ,آشنایی با ,علمی کاربردی ,جامع علمی ,دانشگاه جامع ,خود را ,نظام آموزش مهارت ,نامه آموزش مهارت ,رشته تحصیلی2 آشنایی ,نماید تدابیری اتخاذ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

حبيب جميل زاده