علل ناکامی دانشگاه جامع علمی کاربردی در رسیدن به اهداف خود
ابراهیم علی پور
مقدمه:
دانشگاههای علمی کاربردی با هدف آموزش مهارتی تاسیس شدند اما به مرورور سمت و سوی آن بهجای مهارت محوری به مدرکگرایی سوق پیدا کرد و شاغلین در ادارات این دانشگاه را محل مناسبی برای گرفتن مدرک تشخیص دادند و تلاش کردند با کسب مدرک از مزایای آن در ارتقاء گروه شغلی خود بهرمند شوند.
با این ترتیب دیری نپائید و کم کم از ارزش جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقابل دیگر دانشگاه ها کاسته شد و حالا اگر فکری به حال این مشکل نشود معلوم نیست سرنوشت این دانشگاه به کجا ختم شود. برای جلوگیری از تشدید این وضعیت، کاهش و تغییر تعداد کدرشتههای علمی کاربردی در سال جاری(1398) به منظور ارتقای مراکز این دانشگاه صورت گرفت است.
در این ارتباط دکتر محمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفتوگو مطبوعاتی با تاکید بر اینکه ت وزارت علوم در مورد دانشگاه جامع علمی کاربردی کیفیسازی فعالیت و حرکت این دانشگاه به سمت رشتههای مهارتی مورد نیاز کشور است، تاکید داشت: تعداد زیادی از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی از اهداف این دانشگاه دور شدهاند و هدف وزارت علوم برگرداندن این مراکز به سمت اهداف دانشگاه است.
به منظور بازگشت مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی به سمت ماموریتهای این دانشگاه، یک بازه زمانی در نظر گرفته شده است. مشکل برخی از مراکز این است که یا حداقل استانداردها را رعایت نمیکنند یا رشتههای غیرمرتبط با حوزه کاری خود ارائه میکنند. مراکز علمی کاربردی باید در فرصتی که برای آنها در نظر گرفته شده اقدام به جذب دانشجو در حوزه تخصصی خود کنند. بنابراین تغییر در تعداد کدرشتهها در سال جاری ناشی از تغییر ت دانشگاه جامع علمی کاربردی و وزارت علوم نیست. برای تحقق اهداف این دانشگاه بایستی همه کدرشتهمحلها استانداردهای لازم را داشته باشند و مراکز در رشتههای غیرمرتبط دانشجو پذیرش نکنند.
زیرا یکی از ماموریتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که رشتههای مورد نیاز جامعه را ارائه کند تا دانشآموختگان این دانشگاه، بعد از فارغ التحصیلی سریعاً شغل مناسبی پیدا کنند. يکي از اساسي ترين رسالت هاي دانشگاه جامع علمي کاربردي انتقال، ارتقاي دانش، فناوري کار و ايجاد مهارت و توانايي در افراد، به منظور تصدي مشاغل و رفع نياز بازار کار است. اطلاعات موجود حاکي از آن است که ميان انتظارات کارفرمايان با سطح مهارت دانش آموختگان دانشگاه جامع علمي کاربردي رابطه معني داري وجود ندارد.
مراحل سخنوری: / ابراهیم علی پور
دانشگاه ,علمی ,کاربردی ,جامع ,مراکز ,اهداف ,علمی کاربردی ,دانشگاه جامع ,جامع علمی ,این دانشگاه ,کاربردی در
درباره این سایت